PostNL beleeft toptijd in coronacrisis
Iedereen onlineshopt zich suf
De coronacrisis heeft PostNL geen windeieren gelegd. Dankzij een sterke groei in pakketjes en wenskaarten draaide het concern in het eerste kwartaal een omzet van 701 miljoen euro en dat is 2,5 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
De omzet geeft een enigszins vertekend beeld, omdat de echt groei pas halverwege maart begon. Vanaf het moment dat de coronacrisis echt toesloeg in ons land is thuiszittend Nederland massaal gaan thuiswinkelen, waardoor de hoeveelheid pakketjes flink toenam. Ook het aantal wenskaarten steeg, wat waarschijnlijk het gevolg is van niet meer bij elkaar op bezoek kunnen tijdens verjaardagen en het steunen van de eenzame ouderen.
Voorzichtig
Het postbedrijf blijft voorzichtig met de voorspellingen voor de rest van het jaar. "Voortbouwend op ons solide resultaat van het eerste kwartaal blijven we ons inzetten om de afgegeven verwachting voor 2020 van een genormaliseerde EBIT tussen de € 110 miljoen en € 130 miljoen te realiseren", verklaart CEO Herna Verhagen. "Het zicht op de toekomst is echter beperkt en de onzekerheden rond de duur en de ernst van de pandemie bepalen of PostNL deze verwachting daadwerkelijk kan realiseren."