Winst Zoom ontploft in coronatijd
Ook van een crisis kan je profiteren
De coronacrisis heeft videoconferentiedienst Zoom geen windeieren gelegd. Wereldwijd werkte iedereen en zijn collega thuis en dat betekent dat de online vergaderdienst enorm populair is geworden. Dat is nu ook terug te zien in de kwartaalcijfers.
Zoom Video Communications zag de omzet met 169 procent groeien ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet kwam daarmee uit op 328,2 miljoen dollar. De nettowinst bedroeg afgelopen kwartaal 27 miljoen dollar en dat is meer dan dat het bedrijf verdiende in het volledige voorgaande fiscale jaar.
Blij
Zoals je wel verwacht is CEO Eric Yuan in zijn nopjes. "We zijn vereerd door de versnelde acceptatie van het Zoom-platform over de hele wereld", meldt hij tijdens de presentatie van de cijfers. "Ik ben trots op onze Zoom-medewerkers die zich hebben ingezet om klanten en de wereldwijde gemeenschap tijdens deze crisis te ondersteunen. Met hun enorme inspanningen konden we nieuwe en bestaande klanten hoogwaardige videodiensten leveren."
Gebruikers
Het gebruik van Zoom is de afgelopen periode geëxplodeerd. Het aantal gebruikers ligt dertig keer zo hoog als voor de crisis, met een piek van 300 miljoen gebruikers op één dag. Het aantal betalende gebruikers is verdrievoudigd.