Bol.com schrapt producten met Zwarte Piet
'Kwetsende producten' vanaf 1 september uit online winkel
Webwinkel Bol.com concludeert dat Zwarte Piet als kwetsend kan worden ervaren en weert daarom vanaf eind september alle artikelen die met de term 'Zwarte Piet' te maken hebben. Dat geldt alleen voor de stereotyperend karikatuur, want gewoon 'Piet' mag wel en ook roetveegpieten of anders gekleurde pieten zijn nog welkom.
De term 'Zwarte Piet' verdwijnt volledig van de website en wordt waar nodig vervangen door simpelweg 'Piet'. Dat past bij het bredere antidiscriminatiebeleid, waarin ook de term 'huidskleur' verdwijnt. Een blanke huidskleur wordt voortaan omschreven met 'beige' of een andere passende term.
Afbeeldingen
Ook artikelen met de afbeelding van Zwarte Piet moeten er aan geloven en hetzelfde geldt voor voor titels, covers en kaften met het personage. "Pietenkostuums kunnen wel verkocht blijven worden, mits ze geen stereotype karikatuur uitbeelden (bijvoorbeeld door toevoeging van zwarte pruik, grote gouden oorringen en molensteenkraag)", legt Bol uit.
Welkom voelen
Volgens Bol.com zijn de wijzigingen nodig om te zorgen dat alle klanten zich welkom blijven voelen bij de webwinkel. "Iedereen moet bij ons terecht kunnen en zich tegelijkertijd ook welkom bij ons voelen. Je welkom voelen gaat niet samen met assortiment dat aanzet tot discriminatie/haat en daardoor als kwetsend wordt ervaren."
#ophef
De aankondiging heeft op social media, zoals was te verwachten, tot veel commentaar geleid. Hierbij hebben de voor- en tegenstanders van Zwarte Piet deze maatregel van Bol aangegrepen om zich wederom diep in te graven en elkaar met Tweets vol meningen uit het eigen kamp te bestoken.