SBS-flater Dit vindt Nederland verkort tot een half uur
Gezien de kijkcijfers zou het programma beter 'Wat vindt Venlo' kunnen heten
Het nieuwe televisieseizoen is losgebarsten. En dan zijn er altijd een aantal zekerheidjes: de NPO komt met een nieuwe talkshow, RTL gooit het eens over een andere boeg met een talentenjacht en SBS6 faalt met een nieuw actualiteitenprogramma. Het slachtoffer van dit seizoen? Dit vindt Nederland, gepresenteerd door Natacha Harlequin, die mevrouw die bekend werd door met Johan Derksen in discussie te gaan over racisme.
Deze verse bezorgde burgershow presenteert ze niet alleen. Harlequin kreeg een topteam om mee te werken bestaande uit het gesjeesde modetycoon Olcay Gulson, Hugo Borstbaard, gepensioneerde judoka Dennis van der Geest en radiobrabo Mart Grol. Volgens Talpa had de meningmensenshow de hit moeten worden op de vooravond.
Het programma moest dagelijks te zien zijn rond half zeven en een volwaardige concurrent worden van RTL Boulevard en EenVandaag. Lukt dit? Nee. Dit vertrouwen is bij de voormalige campingzender inmiddels ook tot een dieptepunt gedaald. En ook de kijkers zijn allesbehalve blij met deze nieuwe actualiteitenrubriek. Al het aan Talpa-directeur Paul Römer ligt, moet het programma binnen twee maanden gaan scoren. Anders is het definitief einde verhaal.
Volgens TV-baas Marco Louwerens moet dit veranderen door de uitzending te halveren. Volgens hem is televisietwitter te langdradig voor de korte spanningsboog van de anderhalve man en een paardenkop die erop afstemt. Een compactere indeling moet het tij keren. Voortaan duurt Dit vindt Deventer Nederland slechts dertig minuten. Dit vertelde hij aan Shownieuws, dat zo'n 3,5 keer zoveel kijkers trekt op een veel later tijdstip.
Veel gekakel en weinig kijkers
Hoe erg is het met Wat Dit vindt Nederland? Best ernstig. De kijkcijfers zijn zelfs voor nieuwe actualiteitenprogramma's op SOS6 om te janken. Gisteren keken er een summiere 140.000 mensen naar het campingkippenhok waarin de 'mening van de normale Nederlander' een podium zou moeten krijgen. Maandag was het nog rampzaliger met slechts 101.000 kijkers. Al na twee weken op de buis wordt het programma met een half uur ingekort, dit is zelfs voor SBS-begrippen tamelijk snel.
Hierdoor komt er een half uur vrij in de programmering van SBS. Louwerens liet ook al doorschemeren welke topper hij hier wil neerzetten. Nee. Jan Versteegh met Lingo, dat ongeveer drie keer zo goed bekeken werd, keert niet terug op de moderne familiezender. Man bijt Hond kan eveneens niet op de goedkeuring rekenen van eigenaar John de Mol deze NPO-reanimaties als de gebeten hond beschouwd.
De snelle 50/50 met Winston Gerschtanowitz, goed voor zo'n twee tot driemaal zoveel kijkers afgelopen voorjaar, keert weer terug. Waar je deze show van kan kennen? Ophef. Het programma moest een tsunami van kritiek incasseren nadat er een vraag over de voormalige 'dode' naam van YouTube-ster Nicki de Jager (NikkiTutorials) werd gesteld.
Als het puur om de kijkcijfers gaat en helemaal op save wil spelen, zou de zender ook wat series van de plank kunnen pakken. Scheelt een hoop geld en levert meer reclame-inkomsten op. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld The A-Team (168.000), herhalingen van Dr Phil (106.000) of Lachen om Home Video's met Hans Kraaij Junior die op een of andere manier al 25 jaar lang te zien zijn.