Spookvliegveld Lelystad kostte al 214 miljoen euro

Nog geen vakantievlucht geland
Lelystad Airport is momenteel nog steeds niet open voor grote passagiersvliegtuigen, maar kost wel al bergen met geld. Al 214 miljoen euro verdween er in het project, zo blijkt uit onderzoek van Omroep Flevoland en Follow the Money. Het meeste van dat geld kwam van de eigenaar Royal Schiphol Group, maar ook de overheid heeft inmiddels ruim 57 miljoen euro in het project gestoken.
Het geld ging op aan zichtbare projecten zoals de nieuwe terminal (18,8 miljoen euro), de verlenging van de start- en landingsbaan (31,9 miljoen euro) en het verbeteren van de apparatuur van de luchtverkeersleiding (7,6 miljoen euro), maar ook aan minder zichtbare onderdelen zoals liefst 51 onderzoeken die in totaal meer dan 7 miljoen euro hebben gekost.
Uitstel
Al die euro's hebben geleid tot een vliegveld dat klaar is voor vakantievluchten, maar waar voorlopig nog geen reiziger komt. De opening is afgelopen maart voor de vierde keer uitgesteld en het is nog steeds niet duidelijk wanneer het vliegveld zijn eerste grote vluchten ontvangt. Sinds de coronacrisis is het vliegverkeer drastisch afgenomen en daarmee lijkt de noodzaak voor een tweede vliegveld voor de ontlasting van Schiphol plotseling minder relevant. Ook zorgen de stikstofcrisis en de groeiende betrokkenheid bij het klimaat voor meer verzet onder het publiek tegen een vliegveld dat voornamelijk korte vakantievluchten binnen Europa moet gaan faciliteren.