We zuipen 13 procent minder bier door coronacrisis
Corona treft de goudgele rakkers hard
Het gebrek aan evenementen en de beperkte beschikbaarheid van de horeca zorgt voor dramatische cijfers in de bierbranche. De bierverkoop in de horeca- en evenementenbranche is in augustus met ruim een derde (36,5%) gedaald ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder.
Natuurlijk trekken we nu vaker thuis een biertje open, maar dat kan qua consumptie niet compenseren voor de avondjes doorhalen in de kroeg. Het thuisgebruik nam met 15,9 procent toe en de brouwers zagen de export ook stijgen met 11,7 procent, maar uiteindelijk is het niet genoeg om de andere verliezen te compenseren.
Zware tijden
Sinds de lockdown zagen de makers van het gouden genot de totale bierverkoop met 13,2 procent dalen. "Het mooie weer heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat de daling niet nog groter is. Gelukkig hebben daardoor veel consumenten kunnen genieten van een goed glas bier op het terras of in de tuin. Toch zijn het zware tijden voor de horeca, blijkt wel uit deze cijfers en dus ook voor de brouwers", vertelt Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers.
Alcoholvrij
Ondanks de crisis is alcoholvrij en –arm bier nog steeds bezig met een opmars. Van januari tot en met augustus is deze categorie tot 0,5 procent alcohol met bijna tien procent gestegen.