Stint-fabrikant op de rand van de afgrond

Al het personeel ontslagen
Het bedrijf achter de elektrische bolderkar Stint is zo goed als failliet. De rekeningen kunnen niet langer betaald worden en daarom is al het personeel ontslagen, vertelt eigenaar Edwin Renzen aan de NOS. Volgens hem zit hij al sinds het ongeluk in 2018 zonder inkomsten.
Twee jaar geleden kwamen bij een ongeluk met de Stint op een overweg in Oss vier kinderen om het leven. Niet lang daarna verbood minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het gebruik van het voertuig op de weg. Ze zei destijds toe dat ze het voertuig weer zou goedkeuren als zou blijken dat het veilig was.
Vertraging
Renzen heeft naar eigen zeggen de afgelopen jaren er alles aangedaan om de opvolger van de Stint, de BSO Bus, aan de veiligheidseisen te laten voldoen. Een goedkeuring bleef echter uit. Afgelopen juli oordeelde de minister nog dat er een extra onderzoek nodig was. Renzen claimt dat de minister het proces opzettelijk vertraagt en de veiligheidseisen steeds verder aanscherpt.
Minister Van Nieuwenhuizen zegt tegen de Volkskrant het ongeduld van de fabrikant te begrijpen. "Maar de verkeersveiligheid komt op de eerste plek, ook als dat betekent dat dit meer tijd kost." Donderdag spreekt de Tweede Kamer wederom over een mogelijke terugkeer van de Stint op de openbare weg.