Zware straf voor Durex in China na 'vulgaire' reclames

Strooide condoomfabrikant zand in de voorbips van de Chinese overheid?
China deelt een torenhoge boete uit aan condoomboer Durex na een advertentie van een spannend speeltje op het Chinese sociale netwerk Weibo. De veiligvrij-fabrikant heeft behoorlijk veel fans in China. Het filmpje dat Durex' advertentie niet voldeed aan de kuisheidsvoorwaarden van de Chinese Reclamecodecommissie is door 1,2 miljard Chinezen bekeken, meldt Whats on Weibo.
Durex doet goede zaken op de Chinese markt. Hun Weibo-account heeft meer dan 3 miljoen fans die wel vrolijk worden van pikante woordgrappen of dubbelzinnige afbeeldingen op zijn tijd. "5G is misschien snel, maar soms kan je het ook rustig aan doen", haakte Durex van de week in op de nieuwe iPhones. "Sommige dingen moet je rustig aan doen", besloten ze.
Dit geintje leverde hen 900.000 likes op. Toch lijkt de Chinese overheid minder opgewonden te worden van dit soort onderbroekenlol waarin veilig vrijen op een voetstuk geplaatst wordt.
Exhibitionistische reclame-escapades
En het blijft niet bij alleen afkeuring. Durex zou zich schuldig gemaakt hebben aan het overtreden van de Chinese advertentierichtlijnen. Volgens Chinese media hebben ze hiervoor in juli een boete van zo'n 100.000 euro gekregen.
Een uitleg over de werking van een vibrator in te vulgaire schuttingtaal zouden volgens de overheid niet door de beugel kunnen. Het is in China strengverboden om te adverteren met 'obscene, enge, geweldadige of bijgelovige of feitelijk-correcte content'.
Toch zal Durex de boete vermoedelijk lachend overboeken. De 1,2 miljard kijkers en een dag lang trending zijn op het grootste sociale netwerk van het land, leverde hen meer publiciteit op dan het beste doordenker of vieze filmpjes ooit zouden kunnen veroorzaken.