Vloggers mogen geen reclame meer maken
Enzo Knol moet stoppen met hardop smullen van vissticks
Slecht nieuws voor influencers met een selfiecam: het Commissariaat voor de Media wil sluikreclame in vlogs aan banden leggen. Dat betekent dat invloedrijke vloggers inkomsten mis kunnen gaan lopen.
De Mediawet is per 1 november gewijzigd en daarin staat dat ook YouTubers voortaan expliciet moeten vermelden wanneer ze reclame maken voor een product. Ze mogen geen producten meer onbenoemd in beeld brengen en aanprijzen.
Verdienmodel in gevaar
Vloggers met grote kanalen, zoals Enzo Knol, verdienen vaak hun geld juist door 'stiekem' reclame te maken voor producten. De makers van die producten leggen vaak forse bedragen op tafel om herhaaldelijk genoemd en aangeprezen te worden. Omdat het werkt: volgens overheidsonderzoek blijkt dat de helft van de (jonge) kijkers wel eens iets koopt of wil hebben dat in vlogs wordt getoond.
In vlogs voor kinderen jonger dan 12 mag volgens de gewijzigde Mediawet helemaal geen sluikreclame meer voorkomen.
300 Nederlandse YouTubekanalen het bokje
In een recente brief van mediaminister Arie Slob (ja, diezelfde van onderwijs die gisteren in opspraak was - red.) staat dat de reclameregels niet alleen gelden voor "aanbieders van lineaire mediadiensten", maar ook voor "aanbieders van mediadiensten op aanvraag". Daaronder vallen ook YouTube-kanalen. Volgens Slob gaat het in Nederland om ongeveer 300 kanalen:
"Ook in Nederland gevestigde YouTube-kanalen kunnen na de implementatie van de herziene richtlijn audiovisuele mediadiensten als een mediadienst op aanvraag kwalificeren. Naar verwachting zal dit gaan om ongeveer driehonderd YouTube-kanalen. Onderstaande regels zijn na de implementatie dus ook op hen van toepassing."
De nieuwe regels zijn overigens nog niet officieel van kracht en het is nog niet duidelijk wanneer Enzo Knol moet stoppen met hardop smullen van vissticks.