PostNL kan minder pakketten van webwinkels aannemen

Oproep aan consumenten om retourneringen uit te stellen
Door de drukte rondom de feestdagen en de toegenomen hoeveelheid bestellingen vanwege de coronamaatregelen, gaat PostNL niet langer alle paketten kunnen ophalen bij webwinkels. Consumenten worden verzocht te wachten met retourneringen tot 7 januari, schrijft Nu.nl.
Het aantal bestellingen bij webwinkels is fors toegenomen nu de niet-essentiële winkels zijn gesloten. PostNL moest vanwege de toename al opschalen naar 1,7 miljoen pakketten per dag. Om de bezorgingen veilig en verantwoord door te kunnen laten gaan komt het postorderbedrijf met maatregelen.
Retourneringen
"We vragen consumenten die bestellingen willen terugsturen, dat niet te doen tot 7 januari," vertelt directeur Pakketten Liesbeth Kaashoek. "We zijn in gesprek met de webwinkels over het verlengen van de retourtermijn. Een aantal heeft dat al gedaan." Zo besloot bol.com de retourtermijn uit te breiden tot zestig dagen. Wel kunnen consumenten hun eigen pakketten blijven versturen.
Maatregelen die in verband met Black Friday waren getroffen werden al teruggedraaid, maar worden nu toch weer ingevoerd. "Alles wat we wel ophalen, bezorgen we ook. Hoeveel er wel word opgehaald en bij welke winkel, wordt per dag bekeken," aldus Kaashoek.
Mobiele pakketpunten
Door de coronamaatregelen is twintig procent van het aantal PostNL-pakketpunten weggevallen. Deze pakketpunten zijn deel van ondernemingen die niet tot de essentiële winkels behoren. Dit zorgt ervoor dat kleinere zakelijke klanten niet meer alle pakketten kunnen versturen.
Op dat op te vangen zal het postorderbedrijf op korte termijn op twintig plekken mobiele pakketpunten plaatsen. Deze zullen komen te staan bij supermarkten of bouwmarkten.