Nieuwe moslimschool wil meisjes en jongens gescheiden lesgeven
"Het past binnen de islam"
Het Ghazali College, een nieuw te bouwen islamitische middelbare school in Beverwijk of Heemskerk, wil jongens en meisjes gescheiden gaan onderwijzen. Daarbij wordt het argument aangevoerd dat jongens slechter presteren dan meisjes en daarom beter apart onderwezen kunnen worden.
Het feit dat op Nederlandse middelbare scholen seksuele voorlichting gegeven wordt "met binnen de regels van de islam volstrekt ongepaste beelden", weegt daarbij volgens het Haarlems Dagblad ook mee. Een van de initiatiefnemers, Enes Ulusoy uit Heemskerk, geeft als derde argument op dat gescheiden onderwijs "past binnen de islam".
De initiatiefnemers hebben een aanvraag tot oprichting ingediend bij het ministerie van Onderwijs. Ze willen mavo- en havo-onderwijs gaan geven. De VO-raad laat aan het Haarlems Dagblad weten "geen voorstander te zijn" van volledig gescheiden lessen: "Het past niet binnen de gangbare Nederlandse onderwijscultuur."
Islamitisch middelbaar onderwijs geen succesformule
Abu Hamid ibn Muhammad al-Ghazālī (1058 - 1111) was een islamitische theoloog en jurist. Voor soefi-moslims is hij de tweede leermeester na profeet Mohammed. Ghazali was een ontkenner van causaliteit (de wet van oorzaak en gevolg). Volgens zijn leer geschiedt volgens de regels van de voorbeschikking door de wil en de hand van god.
Of die voorbeschikking bepaalt dat een naar hem vernoemde islamitische middelbare school de jongens van de meisjes mag scheiden in de klassen, is niet aan god maar aan de Nederlandse wetgever: het ministerie van Onderwijs moet goedkeuring verlenen aan de oprichting van wat na het Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam en het Avicenna College in Rotterdam de derde volledig islamitische middelbare school van Nederland zou worden.
In de afgelopen jaren kwamen de onderwijsinstellingen in Amsterdam en Rotterdam veelvuldig in opspraak. In Amsterdam werd het Cornelius Haga Lyceum in 2019 gesloten vanwege belabberde onderwijsprestaties, een opstandig bestuur en een negatieve invloed op integratie, in Rotterdam heette het Avicenna College eerst Ibn Ghaldoun, een school die werd gesloten na grootschalige examenfraude en sindsdien nog altijd niet binnen de onderwijslijntjes kleurt.