F1-bobo Jean Todt sneert naar Mercedes-baas Toto Wolff
Wel onderzoek naar absurde slotronde op Yas Marina
De FIA heeft aangekondigd dat er een uitgebreid onderzoek komt naar de ontknoping van de Grand Prix van Abu Dhabi. Dat is de uitkomst van vergaderingen op het hoogste niveau van de autobond in Parijs woensdag, op de dag voorafgaand aan de kroning van Max Verstappen tot wereldkampioen. Hij greep die titel in de laatste ronde van de race op Yas Marina, waar de raceleiding een stevige hand in had.
Het mag een bekende situatie heten ondertussen: door een crash van Williams-rijder Nicholas Latifi in ronde 53, was een safety car noodzakelijk. Met nog 5 ronden te gaan, probeerde race-directeur Michael Masi te voorkomen dat de titel onder een dubbele gele vlag achter de veiligheidswagen beslist zou worden. Hij liet derhalve een deel van de achterblijvers de safety car passeren. Dat is volgens de regels, maar: hij liet alleen de auto's "unlappen" die tussen raceleider Lewis Hamilton en de nummer twee, Max Verstappen, in reden. Verstappen had daarna aan één ronde op strategisch onder zijn Red Bull geschroefde zachte banden voldoende om Hamilton - die op oude harde banden reed - in te halen, en de titel veilig te stellen.
Daarover is uiteraard veel controverse en die is de FIA niet ontgaan: "De discussie schaadt het imago van het kampioenschap en de viering van de allereerste rijderstitel van Max Verstappen en de achtste opeenvolgende constructeurstitel van Mercedes”, verklaarde de raceclub in een persbericht op woensdagavond.
'Competitieve aard van de sport bewaken'
De raceduivel zit wel in de details van het persbericht van de FIA. Hoogste baas Jean Todt lijkt namelijk in het communiqué te verwijzen naar het (radiocommunicatie-)gedrag van Mercedes-teambaas Toto Wolff, die zich tijdens de race hardop tegen de beslissingen van de wedstrijdleiding uitsprak. In een vroeg stadium van de ontknoping in Abu Dhabi drong hij al bij Masi aan om tijdens een virtual safety car-situatie niet de fysieke veiligheidswagen de baan op te sturen. Later in de race schreeuwde hij voor iedereen hoorbaar dat de genomen besluiten rond de crash van Latifi "so not right" waren, en werd daarvoor even later - eveneens voor iedereen hoorbaar - op de vingers getikt door Masi.
Naar diens laatste woorden ("Toto? We went car racing") verwijst het FIA-persbericht: de raceleiding wil dat alle teams en rijders "lessen trekken uit deze situatie", om helderheid te verschaffen naar alle deelnemers, media en fans inzake de regels van de F1, maar ook "om de competitieve aard van de sport te bewaken". Met andere woorden: 'Toto, ken je plek, je weet welk spel we hier spelen.'
Op de foto van links naar rechts: FIA-president Jean Todt, Haas-baas Günther Steiner en Mercedes team principal Toto Wolff in 2019