Nicolette van Dam verkoopt het meest misleidende product

Verkoopt snoep als groente
Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consumenten verkozen als winnaar van het Gouden Windei 2021: de prijs voor het meest misleidende product van het jaar. Nicolette van Dam presenteert de snoepjes als een manier om bij kinderen "de groente op hun bordje te krijgen". Voedselwaakhond foodwatch noemt dit misleidend omdat de snoepjes voor de helft uit suiker bestaan.
Let's beveelt haar groente- en fruitsnoepjes Veggie Candy zes keer per week aan voor kinderen, waarvan één keer voor bij het sporten. Daarbij wordt sterk de suggestie gewerkt dat het gezond is voor kinderen, terwijl het snoep slechts wat concentraat van bieten- of fruitsap bevat en voor de rest vooral uit suiker bestaat.
'Was niet onze ambitie'
Nicolette heeft inmiddels gereageerd op de winst. "Ik heb het Gouden Windei gewonnen en dat is natuurlijk nooit onze ambitie geweest met Let's", stelt ze op Instagram. "Ik vind het heel erg goed dat deze prijs bestaat en we gaan de feedback over de communicatie ook zeker meenemen."
Daarmee is Van dam al aardig afgekoeld, want na haar nominatie op 20 november vond ze dat ze onterecht in aanmerking kwam voor de prijs. "Want hoewel Foodwatch van mening is dat groente en fruit gebruiken een valse marketingtruc van ons is, zijn wij ervan overtuigd dat groente en fruit juist de mooiste ingrediënten zijn om heerlijke producten te maken… En dat is geen marketingtruc, maar voor ons simpelweg een feit",schreef de presentatrice destijds in een brief aan de organisatie.