FIA analyseert nogmaals finalerace Verstappen en Hamilton
Diepgaand onderzoek gaande
Autosportfederatie FIA bevestigt dat het is begonnen aan een gedetailleerde analyse van de Grand Prix in Abu Dhabi afgelopen december. De uitkomsten van dit onderzoek worden in maart verwacht. Mercedes is nog steeds boos op de wedstrijdleiding voor de manier waarop de safety car werd ingezet tijdens de race.
De uitkomst van dit onderzoek kan van belang zijn voor de toekomst van Lewis Hamilton in de Formule 1. De Brit verloor het kampioenschap van Max Verstappen en heeft sindsdien nagenoeg niets meer van zich laten horen. Mercedes-chef Toto Wolff liet al doorschemeren dat de zevenvoudig wereldkampioen ernstig teleurgesteld is in de sport en niet zeker weet of hij wel verder wil. Hij zou zijn beslissing over zijn toekomst grotendeels laten afhangen van de conclusie die de FIA trekt uit hun analyse. Dat kan lastig worden voor Mercedes nu de FIA aankondigt dat conclusies pas op 18 maart worden gepresenteerd, aangezien dat voorafgaand aan het eerste raceweekend in Bahrein is en Hamilton al ver voor die tijd zijn beslissing moet nemen.
Eindstrijd
In de allesbeslissende race in Abu Dhabi lag Lewis Hamilton vrijwel de gehele wedstrijd aan de leiding, maar de Brit zag zijn kampioenschap alsnog uit zijn handen glippen toen enkele ronden voor het einde de safety car op de baan kwam. In een poging om het seizoen niet achter de safety car te eindigden haalde de wedstrijdleiding alle achterblijvers tussen Max en Lewis uit om vervolgens nog één ronde op volle snelheid te rijden. Verstappen haalde op zijn veel nieuwere banden Hamilton makkelijk in en verzekerde zichzelf op deze manier van zijn eerste wereldtitel.
Bezwaar
Mercedes diende direct na de Grand Prix al twee protesten in bij de wedstrijdleiding, maar die werden allebei afgewezen. Het team zag daarna af van juridische stappen. Bronnen binnen de sport melden aan de BBC dat Mercedes een deal sloot met de FIA waarin is afgesproken dat de stap naar de rechter niet wordt gezet in ruil voor het vertrek van wedstrijdleider Michael Masi en FIA's technische chef Nikolas Tombazis. Mercedes ontkent dit verhaal en tot dit moment is het vertrek van beide heren nog niet aangekondigd.