NieuwNieuws

Tech & Crypto

Veilingvoer: De man die zijn eigen F1-racer bouwde en won

De start van een ongeëvenaarde legende

Een mens moet ergens over dromen, dus behandelen we in veilingvoer de meest bijzondere, unieke, zeldzame of bizarre auto's die binnenkort onder de hamer gaan. Met deze week de allereerste Formule 1-racer die met zijn bouwer achter het stuur punten in het kampioenschap scoorde. 

Tegenwoordig zijn Formule 1-teams enorme ondernemingen met honderden werknemers en zijn coureurs extreem gefocuste talenten die hun hele leven wijden aan die paar jaar achter het stuur. Het is in deze tijden vrijwel ondenkbaar dat een coureur ook een team opzet en leidt en meewerkt aan de bouw van zijn eigen auto’s. Toch was dat in de jaren 60 niet ongebruikelijk, waarbij één coureur net iets succesvoller was in deze duobaan dan de rest: Jack Brabham. 

Brabham racete al succesvol in de Formule 1 (hij werd wereldkampioen in 1959 en 1960) in Coopers, maar besloot voor het seizoen van 1962 zijn eigen asfaltraket te bouwen. Samen met mede-Australiër Ron Tauranac had hij al een bedrijf opgezet dat raceauto’s bouwde voor lagere klassen, maar nu was het ook tijd voor het veroveren van de top van de autosport. De eerste Brabham-auto die deelnam aan een F1-race, was deze Brabham BT3 met chassisnummer F1-1-62. Een smalle, turquoise sigaar met een compacte 1,5 liter Coventry Climax V8 net achter de coureur.

Exact deze auto werd op 7 oktober 1962 vierde in de Amerikaanse Grand Prix op Watkins Glen en dat was de eerste keer dat een F1-coureur kampioenschapspunten pakte in een auto die zijn eigen naam droeg. Chassis F1-1-62 won later ook nog twee races, maar dat waren weliswaar wel F1-wedstrijden, maar geen races die meetelden voor het kampioenschap. De opzet van de sport was nog een beetje rommelig in die tijd. Toch waren de resultaten van deze auto een voorbode van wat er komen ging, want Sir Jack Brabham wist in nieuwere versies van zijn eigen racer wel kampioenschaps-GP’s te winnen. En hoewel Dan Gurney en Bruce McLaren hem dat later nadeden, werd Brabham uiteindelijk in 1966 de eerste en tot nu toe enige coureur die wereldkampioen werd in een auto met zijn eigen naam. 

Na zijn taken als F1-strijder wisselde F1-1-62 enkele keren van eigenaar en werd hij ingezet voor amateurraces voordat de vierwieler in een verzameling verdween. Een restauratie werd uitgevoerd met de hulp van de originele ontwerper Ron Tauranac, zodat de Brabham zich in exact dezelfde staat bevindt als de racer die in 1962 aan de start verscheen. Het is een unieke kans voor verzamelaars, musea en liefhebbers van klassieke racers als de Brabham op 13 mei in Monaco onder de hamer gaat. Een dikke portemonnee is zoals gebruikelijk een vereiste, want veilinghuis Bonhams verwacht tussen de 450.000 en 650.000 euro te vangen voor dit stukje bijzondere F1-geschiedenis.

Sport

Oud-F1 chef Bernie Ecclestone (91) in Brazilië opgepakt wegens verborgen pistool(tje)

Lees verder

Schoolschutter Texas was net 18, kocht vuurwapen een week voor de shooting

Algemeen

Met zijn verjaardagsgeld kocht hij een semi-automatisch wapen, Ramos kondigde shooting aan in een SMS'je aan een Duitse tiener

Lees verder

Meer NieuwNieuws

Rotterdam ruimt scherven op na teleurstelling Tirana: vernielingen en 72 arrestaties

Lees verder

Rellen in Rotterdam - Politie verwacht nog meer aanhoudingen

Lees verder

NFT's moeten nieuw leven blazen in postzegel-hobby

Lees verder

VVD wil dat kabinet kijkt naar slachtoffers Molukse gijzeling school Bovensmilde in 1977

Lees verder

Schoolschutter barricadeerde zich in klaslokaal

Lees verder

Gevallen van apenpokken in Nederland verdubbeld

Lees verder

Kabinet gaat gemeenten en provincies dwingen asielzoekers op te nemen

Lees verder

Niet Doodchecken

Meer nieuws

Tientallen verdwenen verkeersborden Terschelling duiken plotseling weer op

Lees verder

Vrouw op de vlucht loopt vast in nat beton

Lees verder

Klant van koffiebar in Florence belt politie wegens te dure koffie

Lees verder

Naar Niet Doodchecken

Laatste nieuws

Bespaartips:

Linktips: