Wegvallende verbinding: F1-zender Viaplay gaat klanten toch compenseren

Gebruikers lopen aan tegen matige streams en kansloze klantenservice
Slechter streams en kansloze klantenservice doen de gemoederen hoog oplopen bij gebruikers van het F1-streamingplatform Viaplay. Nadat het maanden klachten heeft geregeld heeft de videboer nu toegezegd klanten te gaan compenseren. Dat meldt de Consumentenbond.
Het sportstreamingplatform is sinds maart voor Nederlandse klanten beschikbaar. Een groot deel van de gebruikers van Viaplay komt voor de Formule 1 waarvan het platform de unieke uitzendrechten heeft. Al maanden lopen gebruikers tegen problemen aan, maar in sommige gevallen krijgt de consument van de Viaplay-klantenservice zélf de schuld.
Wat de compensatie precies gaat inhouden is nog niet vastgelegd. Het zal hierbij vermoedelijk gaan om abonnementskorting of een terugbetaling als het abonnement wordt geannuleerd. Viaplay heeft wel duidelijk gemaakt dat het om problemen moet gaan die bij het bedrijf zelf ontstaan, en niet om slechte internetverbinding bij de gebruiker van de dienst thuis. Het streamingplatform wil bij voorkeur videobewijs van de klachten.
Controle
''Het is goed om te zien dat het bedrijf in beweging komt'', stelt Consumentenbond directeur Sandra Molenaar. Het is volgens haar hoognodig. ''Want ook afgelopen raceweekend kwamen er weer veel klachten binnen. Er zijn dus nog steeds veel klanten die problemen ervaren. Die moeten goed geholpen worden.''
Volgens Molenaar is de oplossing niet zo simpel als de schuld bij de consument leggen. ''Viaplay kan zich er niet vanaf maken door te stellen dat de oorzaak van de problemen niet bij het bedrijf zelf ligt.'' Of de streamingdienst de toezegging van compensatie ook nakomt, wordt door de Consumentenbond in de gaten gehouden.