Toeslagenouders moeten sneller worden geholpen, zegt Ombudsman
Met andere woorden: doe eens wat, overheid
Slachtoffers van de toeslagenaffaire moeten door de overheid sneller worden geholpen. Zo moet er onder andere bemiddeling in gang gezet worden, vindt de Ombudsman. Ook andere alternatieven om de gedupeerden sneller te helpen, moeten worden ingezet.
De afhandeling van het dossier loopt volgens Nationale ombudsman Reinier van Zutphen te traag. Daardoor daalt het vertrouwen van de getroffen ouders, meldt NU.nl. Ouders moeten lang wachten voor het herstelverzoek wordt behandeld en voor een deel kan het jaren duren voor ze zijn geholpen.
Een van de weinige manieren om eerder geholpen worden, is naar de rechter stappen. Maar veel ouders zijn moegestreden, zegt de ombudsman. "Deze operatie is een opeenstapeling van ingewikkelde regels en procedures. De individuele afhandeling kost daardoor veel tijd. Alle energie die er nu in wordt gestoken gaat naar dit vastgelopen systeem van herstel."
Bemiddeling kan daarbij helpen. Dat is al mogelijk, maar pas na een bezwaarprocedure. Volgens Van Zutphen moet dat aan de voorkant al mogelijk zijn.