Schiphol kampt met nep-gehandicapten die rijen omzeilen
'Waar gaan we als maatschappij naartoe?'
Op luchthaven Schiphol doen steeds meer reizigers alsof ze een fysieke beperking hebben om niet in rijen te hoeven staan. Dat schrijft NH Nieuws. Medewerkers zien tijdens de vaak extreme drukte vaker dan ooit dat mensen een handicap faken, om na de incheck meteen weer als een kievit te lopen.
"Het zorgt ervoor dat de kwetsbare groep reizigers in de verdrukking komt" zegt een medewerker van Schiphol tegen NH Nieuws. Daadwerkelijk gehandicapten moeten door de toenemende stroom nep-rolstoelers langer wachten op assistentie van personeel.
Het is een probleem dat lastig op te lossen is. "We zijn namelijk wettelijk verplicht om iedereen die daarom vraagt, hulp te verlenen. We mogen dus niet vragen naar de reden van de aanvraag. Vandaar ook echt de oproep aan mensen om alleen assistentie aan te vragen als je dat ook echt nodig hebt."
Rolstoeltekort
Mensen die op de luchthaven doen alsof ze een handicap hebben, hebben vaak niet het voorbereidende werk gedaan dat de meeste mensen met een echte beperking wel doen. "Er gaat een lange planning aan vooraf. Wij moeten al eerder komen om ervoor te zorgen dat onze rolstoelen en hulpmiddelen op een veilige manier vervoerd kunnen worden", aldus Rian Smits, een reiziger met een spierziekte.
De 'fakers' hebben geen idee van al die voorbereiding, en laten bijvoorbeeld hun rolstoel op de verkeerde plekken achter. Daardoor ontstaat er soms een rolstoeltekort.
Smits zegt geen begrip te hebben voor de drang van mensen om zo ver te gaan. "Als je dan gaat faken dat je een beperking hebt, dan vraag ik me wel af waar we als maatschappij naartoe zijn afgedaald."