Onderwijsraad: digitaal lesmateriaal laat kinderen minder leren
Dom gehouden door digitalisering
De tijd van schriften en boeken in de klas is op sommige scholen al lang voorbij, maar dat kan slecht zijn voor de intellectuele ontwikkeling van kinderen. Daar waarschuwt de Onderwijsraad vandaag voor in een uiteenzetting. Volgens de raad gebruiken steeds meer scholen digitaal lesmateriaal dat zich aanpast aan de resultaten van het kind, waardoor sommige basisschoolkinderen uiteindelijk minder leren dan andere kinderen.
De twee grote spelers op het gebied van lessoftware zijn Gynzy en Snappet. Zij bieden in hun programma's lesmateriaal van meerdere onderwijsuitgeverijen aan. De systemen die de bedrijven hanteren kan echter de resultaten voor het kind doen verschralen. Een leerling die veel fouten maakt bij taal of rekenen, kan op den duur makkelijkere opdrachten krijgen van het lesmateriaal. Daardoor blijven ze soms op een te laag niveau steken.
Bedrijven die de lessoftware aanbieden zijn de afgelopen 10 jaar flink binnengelopen op dergelijke programma's, schrijft RTL Nieuws. Een lesprogramma op de computer kost al gauw een paar tientjes per leerling. In Nederland worden die programma's op de meeste basisscholen gebruikt.
Vuistregel
Deze week schijnt de Onderwijsraad een kritisch licht op digitale lespakketten. "De raad geeft als kritische vuistregel mee: intelligente technologie heeft het onderwijs veel te bieden, maar niet alles wat met technologie in het onderwijs kan, is ook echt gewenst of nodig", aldus Onderwijsraad-voorzitter Edith Hooge.
Leraren moeten niet achterover leunen zodra de leerlingen achter een computerscherm zitten, vindt de raad. "Onderwijs geven vraagt vakmanschap waarover intelligente technologie niet beschikt en leraren en docenten wel."