PostNL maakt 20 miljoen verlies: ziet prijsstijging terug in aantal pakketjes
Ook stijgende energieprijzen delen fikse tik uit aan koerier
Brievenboer PostNL heeft in het afgelopen kwartaal zo'n 20 miljoen euro verlies geleden. De koerier merkt in het buitenland dat er door stijgende prijzen minder wordt verkocht, en daarmee ook minder verstuurd. Dat valt in Nederland nog wel mee. Hier nam het aantal pakketjes toe met één procent.
Ook de energieprijzen hebben effect op het bedrijf. PostNL was meer kwijt aan brandstof om de busjes en vrachtwagens pakketten te laten transporteren. Waar PostNL een jaar geleden in het derde kwartaal nog 12 miljoen euro winst maakte, staat het er nu heel anders voor. Het bedrijf verloor de afgelopen drie maanden 20 miljoen op een totale omzet van 709 miljoen euro.
In december hoopt de koerier er weer een beetje bovenop te klimmen. Dat is van oorsprong een extra drukke maand voor het bedrijf. Met de feestdagen in aantocht behield het bedrijf de afgelopen drie maanden meer personeel. Die waren dit kwartaal over, maar kan de koerier komende maanden hard gebruiken.