Worst-kaas-scenario: grillworst bestverkochte vleeswaar van Nederland

Geen eenheidsworst
De grillworst is bezig aan een opmars. Uit onderzoek van Koninklijke Nederlandse Slagers blijkt dat het product bij 36% van de slagers de bestverkochte vleeswaar is. Daarmee is het het populairste vleesproduct van het moment en scoort het beter dan bijvoorbeeld de leverworst, die toch decennialang de koning der borrelplanken was.
90 procent van de ambachtelijke slagers in Nederland maakt een eigen grillworst. Deze komen volgens Koninklijke Nederlandse Slagers bijna altijd in drie varianten: de naturel-worst van varkensvlees, de variant die gevuld wordt met kaas en de kipgrillworst. Toch zijn er daarnaast tal van uiteenlopende versies zoals de saté of de kip-jalapeño. Ook doet menig slager door sommige worsten een scheutje sambal.
Volgens meesterslager Arno de Best uit Bergen is de kracht van de grillworst dan ook de diversiteit. "In Limburg wordt het vaak in dunne plakjes op de boterham gegeten. In het Westen is de worst populairder en wordt de worst vaker aan één stuk verkocht om er dikkere plakken van te snijden voor de borrelplank."
Toch blijft het een redelijk simpel product. "Goede en verse grondstoffen zijn de basis. Mijn voorkeur heeft het om daarbij enkelvoudige kruiden te gebruiken, ik voeg geen smaken toe die er niet in thuishoren", aldus De Best.