Heineken noteert vette winst na grote prijsstijgingen en fikse verkoopgroei
Wordt dit jaar waarschijnlijk nóg duurder
Brouwerij Heineken heeft afgelopen jaar veel meer verkocht en verdiend met veel duurder bier. Er werd bijna 17 miljoen hectoliter bier meer verkocht dan in 2021. In totaal wist de bierboer vorig jaar 257 miljoen hectoliter te slijten. Dat niet alleen, de brouwerij boekte deze grotere omzet met nog grotere winsten. Zo meldt Nu.nl. Het bier van Heineken steeg in 2022 behoorlijk in prijs.
De omzet van het biermerk was bijna één vijfde groter dan vorig jaar. Heineken had in totaal een omzet van 34,6 miljard. In totaal was een biertje aan het eind van vorig jaar 9,40 procent duurder dan op 1 januari 2022. En begin dit jaar is de prijs weer met 10 procent omhoog gegaan. De prijsstijgingen van eerst 3,4 en later in het jaar 5,8 procent leverden Heineken vorig jaar een lieve duit op.
Onder het mom van 'alles wordt duurder' werd de prijs flink opgeplust. Dat alles leverde de bierkoning een mooie winst op van in totaal 2,8 miljard. Dat is een nettowinst met een 31 procent stijging ten opzichte van vorig jaar. Vermoedelijk gaan de prijzen dit jaar nog meer stijgen. Het bedrijf verwacht dat de ingrediënten dit jaar 16 tot 19 procent duurder worden.