Heineken geeft toe nog actief te zijn in Rusland: ‘Waren niet duidelijk genoeg’
Links lullen, rechts vullen
Heineken erkent dat het hoofdkantoor de Russische afdeling van het bedrijf toestemming heeft gegeven om nieuwe producten op de markt te brengen. Dat was nodig om een faillissement, en zo ook het ontslag van honderden werknemers, te voorkomen, laat het bedrijf weten in een persbericht.
Nieuwe merken
Heineken lanceerde meerdere Amstel-smaken in Rusland, met goedkeuring van het Nederlandse hoofdkantoor. Er werden in totaal 61 nieuwe producten op de markt gebracht, terwijl Heineken anders beweerde. Zo meldde de biergigant eerder dat er ‘minder activiteiten’ waren in Rusland, maar nu erkent het bedrijf dat er net zoveel werd afgezet als in 2021.
De recordlancering van nieuwe producten kwam aan het licht door nieuwssite Follow the Money. Heineken ontkende toen nog de activiteiten in Rusland. ‘’Dit is absoluut onwaar en misleidend’’, liet het bedrijf destijds weten in een persbericht.
Het streven
De biergigant hoopt in de eerste helft van dit jaar een deal te sluiten over de verkoop van de Russische tak van Heineken. In de verklaring biedt het bedrijf excuses aan voor het feit dat eerder werd gecommuniceerd dat die verkoop al zou hebben plaatsgevonden.
Met het persbericht hoopt Heineken de maatschappelijke discussie van de afgelopen weken te stoppen. Veel burgers spraken schande van de recordlancering op de Russische markt. ‘’De wereld staat in brand, Heineken is van het links lullen en rechts vullen. Dit gaat over de rand van het fatsoen’’, liet bioscoopeigenaar Albert Jan Vos weten aan het AD.