Arbeidsinspectie grijpt in: sjouwwerk bagage moet met hulpmiddelen

Inspectie eist tilhulpen en geautomatiseerde systemen
De zes bedrijven die de bagageafhandeling op Schiphol regelen, moeten per direct hulpmiddelen inzetten voor medewerkers die zwaar sjouwwerk doen. Dat heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie bepaald. De inspectie eist dat het afhandelen van bagage in bagagehallen binnen twee jaar geautomatiseerd dan wel gemechaniseerd is.
Vliegbeperkingen
Koffersjouwers raken regelmatig overbelast door het zware werk op de luchthavens. Bij de bagageafhandeling kampen luchthavens met een personeelstekort. Door het tekort liepen vorig jaar vluchten regelmatig vertraging op en steeg de werkdruk voor de overgebleven bagageafhandelaars. De afhandelbedrijven hebben nog steeds grote moeite om voldoende personeel te vinden. Daarom heeft Schiphol voor de periode tot en met de meivakantie een beperking op het aantal reiziger dat kan vertrekken ingesteld.
‘’Bij alle bagageafhandelaren worden onvoldoende maatregelen genomen om fysieke belasting te verminderen’’, aldus de Arbeidsinspectie. De inspectie doelt op tilhulpen of geautomatiseerde systemen.
Rechtszaak
Vakbond FNV kondigde eerder dit jaar aan een collectieve rechtszaak te starten om schadevergoeding te krijgen voor het te zware werk. Gedupeerden zouden zich massaal hebben gemeld, aldus de bond.