Gegevens 9 miljoen klanten EasyJet gestolen
Hackers hadden toegang tot emailadressen en reisplannen
Budgetmaatschappij EasyJet is het slachtoffer geworden van een grote dataroof. Daarbij zijn mogelijk de reisgegevens en emailadressen van liefst 9 miljoen klanten buitgemaakt. Van 2.208 klanten zijn ook de creditcardgegevens gestolen.
Volgens de maatschappij zijn er geen paspoortgegevens uitgelekt en heeft het bedrijf de hackers snel weer afgesloten van de informatie. Het concern spreekt van het "zeer geavanceerde" cyberaanval op hun systeem en heeft het lek gemeld bij de autoriteiten. De getroffen klanten worden komende week geïnformeerd over de aanval.
Het is één van de grootste dataleks in de Britse geschiedenis en dat kan EasyJet veel geld kosten. British Airways moest vorige zomer al 183 miljoen pond aftikken nadat hackers de persoonlijke gegevens van een half miljoen klanten gapten, al zaten daar destijds ook de creditcard- en inloggevens bij.