USA verliest Space Force-trademark aan Netflix
Ruimtestrijders letten even niet op
Donald Trumps ruimteleger Space Force is niet al te scherp geweest met het vastleggen van de naam en dat betekent dat in veel landen Netflix met de titel aan de haal kan gaan. Want hoewel Trumps aankondiging eerder kwam, is er sindsdien weinig gebeurd met de strijdkrachten in de ruimte.
In Amerika geldt het 'first-to-use' beleid, waardoor Space Force daar wel goed zit qua naamrechten. In veel andere landen geldt het 'first-to-file' beleid en daar scoort Netflix weer punten. De streamingsdienst heeft de naam namelijk in Australië, Mexico en veel Europese landen laten vastleggen in verband met hun nieuwe gelijknamige serie. Dit kon doordat het Amerikaanse leger dat vergeten was.
Serie
Space Force op Netflix is een satirische komedieserie met Steve Carrel in de hoofdrol over de nieuwe ruimtetak van het leger. De kans dat Netflix en de Amerikaanse overheid in de rechtszaal eindigen om de naam is klein, maar het is wel slim vooruit gedacht van Netflix. Zij zouden nu in Europa merchandise van Space Force kunnen verkopen, zonder dat ze daar toestemming voor hoeven te vragen van het Amerikaanse leger.
Prestatieloos
De echte Space Force is overigens met veel bombarie aangekondigd, maar heeft sindsdien nog weinig laten zien. Een maandje terug verscheen een wervende video en er is op het Witte Huis een vlag onthuld. Nog geen raket heeft het luchtruim gekozen en er lijkt ook geen duidelijk plan te zijn.