Frankrijk verbiedt Nederlandse reclamespot wegens kwetsend voor auto's

Zullen Citroën en Renault deze klimaatneutrale mokerstoot uit Nederland te boven komen?
De Franse reclamecodecommissie heeft een commercial van de Nederlandse hipterfietsenfabriek van de buis gehaald omdat deze een 'angstcultuur rondom auto's' zou veroorzaken, meldt The Guardian.
In de gewraakte reclame is een glimmende zwarte auto te zien met allerlei schokkende beelden in de reflectie zoals schoorstenen, sirenes en een file. De Franse variant op de Reclamecodecommissie herkende de auto-industrie absoluut niet in het beeld dat door VanMoof werd geschetst.
Sterker nog: het bedrijf zou de auto-industrie in een kwaadaardig frame neerzetten. In de Franse wet voor de inhoud van televisiereclame wordt het exploiteren van angst of leed nadrukkelijk verboden. Benieuwd waar de Fransen zo over vallen? Oordeel zelf.
Vierwielers versus tweewielers
VanMoof-oprichter Taco Carlier, die zijn spot al uitgezonden zag worden in ons land en Duitsland zonder gedoe, gelooft geen snars van de motivatie van de Reclamewaakhond - poedel? - in Tour de France-land.
Volgens de Nederlandse ondernemer is er sprake van censuur door de overheid die op deze wijze hun noodlijdende, vervuilende en gedateerde automobiel-industrie uit de wind proberen te houden. Carlier meent dat deze bedrijven een vervuilend verleden vertegenwoordigen.
Door de corona-pandemie zijn de inkomsten voor auto-producenten wereldwijd ingestort. In Frankrijk moesten bedrijven als Renault, Citroën en Peugeot voor een bedrag van 8 miljard euro gered worden van een faillissement door president Macrón.
Aan een duurzame e-bike van VanMoof hangt overigens wel een behoorlijk prijskaartje van 2.000 euro. Voor dit bedrag zou je ook op Marktplaats een afgetrapte occasion uit Frankrijk kunnen kopen.