'Extremere versie' van DAS-systeem moet Max Verstappen aan prijzen helpen

Mercedes mag het gebruiken van de wedstrijdleiding, dus 'wij' ook!
Red Bull Racing-baas Christian Horner wil de bolide van Max Verstappen wendbaarder maken met een nieuw stuursysteem. Het Formule 1 team is geïnspireerd geraakt door het DAS-innovatie van Mercedes en wil nu met een eigen versie de concurrentie aftroeven, meldt de Telegraaf.
De 'dual axis-steering'-technolgie waarbij de stand van de banden getweakt kan worden met een stuurbeweging was afgelopen weekeinde nog onderwerp van een conflict tussen het team van Mercedes en de concurrentie.
Red Bull meende dat de techniek onder de categorie 'ophanging' van het voertuig hoort, maar de FIA was het hier niet mee eens. DAS zou onderdeel zijn van de stuur-uitrusting en hiermee geen regels overtreden.
Red Bull's troefkaart?
Horner vertelt aan een Oostenrijkse televisiezender dat de uitspraak hem duidelijkheid heeft verschaft en het groen licht betekent om aan de bak gaan met hun eigen bakken.
Red Bull liet in aanloop naar de GP van Oostenrijk al doorschemeren dat ze zelf met een vergelijkbaar systeem bezig zijn. De teambaas wilde eerst kijken of het voor problemen zou zorgen met betrekking tot de spelregels.
Nu Mercedes groen licht heeft gekregen, wil hij het ook in de auto's van Max Verstappen en Alexander Albon gaan aanbrengen. Voor de Nederlander heeft Horner een 'extremere versie' op de planning staan die speciaal op de flamboyante rijstijl van de Limburger is aangepast.
Aanstaande zondag wordt de tweede race van het F1-seizoen van 2020 gereden op het circuit in het Oostenrijkse Steiermark, opnieuw op de Red Bull Ring waar Verstappen vorige week uitviel vanwege falende motortechniek.