Best bezochte pro-Piet-pagina's op Facebook verwijderd
Voorstanders Zwarte Piet kunnen nu ook sociaal medium gaan boycotten
Na Postcodeloterij, Blokker, Lidl, Bijenkorf, Gilette, Media Markt, Bol.com, Hema, RTL, Albert Heijn en Jumbo, mogen de aanhangers van Zwarte Piet nu ook hun Facebookprofiel gaan verwijderen. Het bedrijf achter Instagram, Whatsapp en Facebook maakte al eerder bekend dat beelden van Zwarte Piet niet meer welkom zijn, nu zijn een aantal pagina’s waar de aanhangers zich tot voor kort konden uiten, ook verdwenen.
De grootste pagina's zijn door het medium in de ban gedaan. Daaronder vallen onder andere pagina's zoals Zwarte Piet liefhebbers met ruim 52,2 duizend likes, Actiegroep Pro Zwarte Piet met 44,6 duizend aanhangers en Red Zwarte Piet waar 30 duizend likes duimpjes omhoog gingen, checkte Nu.nl. Ook verschillende groepen zijn niet meer beschikbaar.
Geen stereotypes
Foto’s van personen die duidelijk donkerder geschminkt zijn in combinatie met stereotyperende elementen, zoals gouden oorringen, zijn niet meer welkom op Facebook. Na veel Nederlandse bedrijven, doet ook de Amerikaanse techgigant Zwarte Piet in de ban. Voor de aanhangers van het hulpje van de Sint een reden om veel bedrijven te boycotten.
Facebook is niet het enige bedrijf dat beeltenissen van Piet weg wil hebben. Ook Bol.com besloot recentelijk alle producten met Zwarte Piet van de site te halen. Dat leverde een storm van kritiek op onder de pro-Pieten.