Snapchat steelt feature van TikTok met Spotlight
Gebruikers kunnen groter bereik creëren door update
Korte video's die binnen 24 uur weer verdwijnen, Snapchat is er groot mee geworden. Zo groot, dat Instagram, LinkedIn en nu ook Twitter de feature hebben gestolen. Op het hoofdkantoor moeten ze gedacht hebben: als men van ons steelt, stelen we ook gewoon van anderen.
Daar lijkt het tenminste op met de nieuwste update van het sociale medium. Met Spotlight lijken ze erop te mikken keiharde concurrentie van het razend populaire TikTok te worden. De strijd om wie het meest geweldige social media platform heeft, lijkt tegen een hoogtepunt aan te komen.
Spotlight lijkt op de For You-pagina van TikTok, ook bekend als de FYP. Hier krijg je een eindeloze stroom video's die je door een algoritme worden aangeraden. Je kunt kilometers naar beneden scrollen zonder dat je TikTok uitspeelt. Snapchat heeft eenzelfde soort feature uitgerold, meldt The Verge.
Groter bereik
Met de update kunnen gebruikers meer mensen gebruiken. Creatieve updates worden beloond met een plekje in de spotlight en krijgen zo meer kijkers en mogelijk dus ook meer volgers. Als videomaker kun je zelf aangeven of je wil dat je video in Spotlight verschijnt of niet.
Om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen de Spotlight gaan gebruiken, spendeert het bedrijf een miljoen dollar aan de uitrol. Niet het technische aspect kost zoveel, het betalen van gebruikers die de feature willen gebruiken wel. Het kan influencers met een groot bereik dus een leuk extra zakcentje opleveren.
De functie is vooralsnog niet beschikbaar in Nederland. Snapchat laat weten dat er binnenkort meer landen zullen volgen waar je de feature kunt gebruiken. Of en wanneer Nederland daar tussen zit, is niet bekend.