In Nijmegen staat de gemeenteraad op het punt om een streep te zetten door een reeks buitenreclames. Campagnes voor vlees, vis, zuivel en eieren verdwijnen uit het straatbeeld – tenzij het om biologische producten gaat. Ook reclames voor vliegreizen, cruises en fossiele energiecontracten moeten eraan geloven.
Met dit verbod wil de gemeente de burger ‘bewuster’ laten consumeren. Minder prikkels voor vervuilende producten zou leiden tot duurzamer gedrag. Als alles volgens plan verloopt, kunnen de nieuwe regels vanaf oktober ingaan.
En volgens Eline Lauret, raadslid voor de Partij voor de Dieren, is het hoog tijd. In een interview met Nieuws van de Dag noemt ze de reclames ‘indoctrinerend’. Veel mensen zouden zich er, volgens haar, ongemakkelijk bij voelen.
@nieuwsvandedag In Nijmegen wil de Partij voor de Dieren (PvDD) vlees- en zuivelreclames verbieden. Dit leidt tot onbegrip bij Nijmeegse ondernemers. 'Het voelt alsof je dan een illegaal product verkoopt', reageert de eigenaar van een kaaswinkel. pvdd nieuwsvandedag
♬ original sound - NieuwsvdDag - NieuwsvdDag