Walibi Holland dacht een slimme stunt te hebben met de nieuwe promotievideo voor de ‘Fright nights’, maar oogst vooral verontwaardiging. In de spot wordt een huilende vrouw verkocht als ‘object nummer 666’ door verklede griezelfiguren. Zodra het hoogste bod wordt bereikt, zakt ze gillend door de grond, terwijl de kijkers trakteren op een spektakel van bloed en geweld. De mensen in de video lijken het allemaal geweldig te vinden, maar de kijker is iets minder enthousiast.
Actrice en schrijfster Nienke ’s Gravemade reageerde fel: “Iedere acht dagen wordt een vrouw vermoord, omdat ze vrouw is. Gisteren werd een meisje van 17 vermoord.” Ook feministische groep De Dolle Mina’s liet van zich horen op Instagram: “Femicide is geen decorstuk. Voor vrouwen is het 365 dagen per jaar Fright night.” PvdA-raadslid Sophie Heesen besloot zelf actie te ondernemen en stuurde het pretpark een mail.
De kritiek bleef niet uit. Reacties varieerden van “jonge vrouw in een kast met likkebaardende mannen” tot “serieus Walibi, leg me uit hoe dit ooit door de keuring kon komen.” Volgens velen zijn feminicide en mensenhandel juist het soort thema’s dat absoluut geen plek hoort te hebben in entertainment. Walibi zelf laat voorlopig weten dat er later een reactie zal volgen, maar hoe lang ze daarover zullen nadenken, is nog onduidelijk.
Bekijk het omstreden spotje hieronder: