article image

Nieuwe oude spellen


Vroeger of later herhaalt de geschiedenis zichzelf. Of het nu is omdat we niet van onze fouten leren, of omdat trends en stijlen jaren later ineens toch weer hip worden en dan het label ‘retro’ of ‘klassieker’ krijgen. Een van de voorbeelden van een nieuw oud spel wat je terecht ‘retro’ zou kunnen noemen is Big X, van het Tsjechische iGaming bedrijf Synot.

Synot is een middelgroot bedrijf met waar een team van meer dan 150 mensen de laatste 30 jaar meer dan 130 casino spellen heeft uitgebracht. Spellen van dit bedrijf zijn allemaal in ‘pure HTML 5’ geschreven, ondersteunen de beste resoluties tot 4K en draaien op ieder apparaat wat je je maar voor kunt stellen - zolang het maar een smartphone, tablet of computer is.

Maar waarmee Synot zich echt onderscheidt van de concurrentie is hun progressieve bonus spel met vier niveaus voor steeds betere prijzen. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat dit systeem aangepast wordt aan de voorkeuren van het casino waar je speelt, want in de zeer competitieve wereld van iGaming, is dat klant nog altijd koning.

Maar terug naar Big X, een spel wat er zo retro uitziet als maar kan. Fruitsymbolen op een raster van drie maal drie, net zoals de klassieke fruitautomaat ‘Random Runner’ die vroeger, in de jaren 90, in iedere snackbar, sportkantine en café te vinden was.

Wie zich deze kast nog kan herinneren zal direct de symbolen herkennen, deze zijn namelijk exact hetzelfde! Het enige verschil is de waarde van de combinaties, want niet langer kun je met een enkele kers al je inzet verdubbelen, en ook de “BAR” die als joker telde zit niet meer in het spel. Daarnaast is het beroemde kroontje vervangen door ‘een mystery symbool’, een vraagteken… Net zoals bij de Random Runner betekenen drie van deze symbolen een willekeurige prijs uit de wintabel, was minimaal 2x en maximaal 50x je inzet is.

Toch is er nog een extra symbool op deze kast die we nog niet besproken hebben, de ‘grote X’. Voor wie van extra spanning en sensatie houdt is dit het belangrijkste symbool van het spel. Niet alleen kun je hiermee respins winnen, ook kun je door een scherm vol X-en te verzamelen tijden het bonusspel, nog eens een extra multiplier van x50.

Maar genoeg over gokkasten, ook bij andere spellen (b)lijkt dat er behoefte is aan nieuwe oude spellen. De afgelopen jaren kom je bijna maandelijks wel nieuws tegen over remakes van spellen die jaren geleden populair waren.

En we snappen deze trend aan de ene kant wel, want hoewel je herinneringen altijd in HD resolutie met HDR kleuren lijken te zijn, blijkt de waarheid toch een stuk minder mooi. Wie een spel van 20 jaar oud opstart, zal direct een enorme waardering krijgen voor hoe ver de gamesindustrie gekomen is.

Het probleem met remakes is dat je de leeftijd van de spellen tussen de opgepoetste HD graphics en geluid door blijft zien en horen, zaken als level ontwerp werd namelijk beperkt door de technische mogelijkheden van toen. Want hoewel je de originele versies van Wolfenstein 3D en Quake ook met een muis speelde, was het niet mogelijk om omhoog en naar beneden te kijken. Zou je die functionaliteit nu wel aan een remake toevoegen, dan voelt het spel niet meer hetzelfde en had je dus net zo goed een nieuw spel kunnen maken waarbij je niet door allerlei andere ouderwetse zaken beperkt werd in je mogelijkheden.

Wie zich met retrogames wil vermaken, doet er misschien goed aan om de originele spellen op de originele hardware te spelen. Dat de originele versie van Tetris pas dit jaar naar voor het eerst ‘uitgespeeld’ is laat zien dat nieuwer niet altijd beter betekent.

Zeker even checken

Zeker even checken

Reacties

Reacties